Friday, June 1, 2012

Kerana Internship Setitik, Rosak Summer Break Sebelanga

Bismillah.

Tanggal 1 Jun 2012, internship ku bermula~

first day memang la semangat. hehe


Internship. Bukan real alam pekerjaan. Tapi just a sneak peak macam mana alam pekerjaan nanti. Hari ini hari first aku ber-intern. Perasaan bercampur baur. Ada rasa teruja, dan pada masa yg sama cuak. Heh

Aku bersama 4 orang kawan yg lain turut sama berada di tempat yg sama. For the first time masuk keje, kitorang rasa kekok dan awkward degan keadaan dalam syarikat. Maklumlah. Baru masuk keje dan takde pengalaman kerja langsung. Keje sebagai driver ibunda dan ayahanda terchenta ada lah.

Dalam fikiran saku, takkan nak biarkan keadaan awkward ini berterusan. Jadi dengan menebalkan muka, aku cuba untuk generate soalan. "Nak tanya apa ea?", aku bertanya pada diri sendiri. Aku bertanya dimana surau dan masjid untuk solat jumaat. dalam banyak banyak soalan, mengapa soalan ini yang dtanya? aduhai~

Dan dengan sopannya cik kak operator yang aku tak hengat nama menunjukkan surau untuk solat pada masa kerja. di belakang rupanya. dan masjid pulak ada di sekitar company. kalau dia bagi map kan bagus. eheh. dan aku mula melepak di surau kerana masih tiada kerja untuk dibuat sementara rakan-rakan yang lain melepak di bilik mesyuarat.

Rehat 2 jam diberi. Lepas makan dan solat jumaat, kami sempat balik ke rumah. Rehat dulu! haha

Kembali ke ofis. diumumkan ketibaan bos-bos besar, tuan-tuan dan puan-puan sila berdiri *ditambah dengan secukup rasa maggi*. dan kami berkenalan dengan bos, pastu bos minta tulis pebende ntah kat satu kertas, then boleh balik. freeedoommmm!!!!

Disaat ramai bersummer break. Kami pelajar second year perlu buat internship. untunglahhh cuti.. lepas ni mungkin dah tak merasa cuti panjang camni. Mungkin akan terus grad dan cari kerja.

Walaupun kerja sebenar belum bermula namun ingin aku katakan internship ini satu cubaan untuk diri aku. Bagaimana diri sekiranya aku bekerja. Adakah aku akan futur seperti kebanyakan cerita yang aku dengar daripada murabbi? Nauzubillah. Mohon dilindungi daripada perkara sebegitu.

Takut diri terhijab...
Terhijab daripada nikmat sorga yang indah-indah belaka,
Terhijab daripada ukhuwah yang dibina atas dasar iman,
Terhijab daripada dakwah dan tarbiyah,
Terhijab daripada tanggungjawab syahadatul haq,
dan lebih parah...
Terhijab daripada cinta-Nya.

Hanya kerna terpesona dek kemilau dunia,
Yang menjadikan diri hamba kepada kerjaya,
Yang menjadikan diri hamba kepada isteri,
Yang menjadikan diri hamba kepada harta,
Yang menjadikan diri hamba kepada anak-anak,
dan lebih memilukan...
Yang menjadikan diri hamba kepada nafsu.


Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).
(Surah Ali-Imran, 3:14)




Jalan ini secara jelas dan terang lagi bersuluh,
sememangnya lurus,
namun diri yang menukar arah,
ke kiri atau ke kanan,
hingga termasuk ke dalam lembah kehinaan.

-Mirull-

Ya Allah, aku mohon sentiasa thabat dalam jalan ini. Dengan bantuan sahabat-sahabat seperjuanganku yang turut sama dalam jalan ini. Bantulah aku tika mana aku telah mula terpesong daripada jalan yang lurus ini. Kerna aku hanya mengharapkan pertemuan dengan-Mu serta pertemuan dengan Rasul-Mu~

Doakan aku ye kawan-kawan!


1 comment:

Inspector Saahab said...

in sha Allah smoga thabat :)

jazakallahukhair atas perkongsian :)