Wednesday, March 27, 2013

Rindu yang tersalah

"Rindu betul nak tengok movie kat pawagam, tapi sebab usrah punya pasal, aku tak pergi dah tempat macam tu."

"Rindu nak berjaga malam main game, tapi sebab naqib suruh jangan main game, so aku berhenti je la."

"Rindu betul pada kekasih lama, tetapi sebab nak kahwin dengan akhawat yang beriman lagi terjaga imannya, aku tamatkan hubungan aku dengan dia."

"Rindu time gila kpop dan drama korea dulu, semua drama cuba aku khatamkan. Tapi sebab kena bawak usrah, terpaksa aku berubah."

Rindukan amalan jahiliyah diri sendiri melebihi kesyukuran ditunjukkan jalan hidayah? Itu tandanya kita masih belum merasa kemanisan iman lagi agaknya.

Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah bersabda: "Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Siapa yang cintakan Allah dan Rasul melebihi cintanya kepada yang lain; siapa yang cintakan seseorang hanya kerana Allah (dan bukan kerana tujuan dunia); dan ia membenci kembali kepada kekufuran (selepas Allah menyelamatkan dari kekufuran dan jahiliyah), sebagaimana bencinya dicampakkan ke dalam api.
(HR Muslim) 

-Mirull-

rindukan jahiliyah bermaksud rindukan neraka? Allahu rabbi! bantulah aku mengikis sifat cintakan jahiliyah yang masih melekat dalam hatiku. 

dah lama dah tak menulis. abaikan penulisan lama. penuh kekanak-kanakan. eheh

1 comment:

Hidayatullah said...

aduh.kne tembak atas dahi