Friday, August 31, 2012

Cinta Yang Tak Mengecewakan

Bismillahirrahmanirrahim

Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

-Atas Nama Cinta oleh UNIC-

Dah Nama Pun Manusia

Sememangnya lumrah si kachak bergaya (baca: lelaki) tertarik kepada si cantik dan comel (baca: perempuan) dan begitu pula sebaliknya. Namun sememangnya pelik jika si kachak bergaya tertarik kepada si kachak bergaya juga. Eeeuuuuuuwwww! *muntah ungu*

Si kachak dan si cantik ibarat magnet kutub utara dan kutub selatan. Kutub utara akan tertarik atau menarik kutub selatan. Setakat ini tak pernah nampak kutub utara melekat pada kutub utara. Kalau terjumpa sila bagitahu ye!

Mungkin ada yang pernah merasakan ketertarikan magnet ini, merasa kedahsyatan getaran jiwa dan pelbagai lagi rasa di hati dan jiwa sanubari masing-masing. Yang terkadang melawan prinsip yang telah ditetapkan dan ditegakkan dalam diri, yang secara tiba-tiba menampakkan manusia yang nampak biasa-biasa pada asalnya, kemudian menjadi indah dan macam-macam lagi.

Di dalam diri setiap manusia penuh dengan rasa cinta
Kepada harta, takhta dan manusia

-Arti Cinta oleh Snada-

Andai ujian cinta manusiawi itu datang, ramai yang tersungkur jatuh dari jalan-Nya. Segala ilmu yang pada asalnya daripada wahyu ditinggalkan kerna nafsu. Segala pentaksiran akal berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah juga mampu rosak dan diputar belit hanya untuk membenarkan nafsu. Begitulah kuatnya kuasa cinta. Cinta yang salah menjadikan manusia keliru antara cinta makhluk dan Sang Khaliq. Cinta yang salah inilah yang memasukkan manusia ke alam fantasi yang tak berkesudahan lantas melemahkan himmah dan semangat juang serta jati diri seorang muslim.

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempurna

-Atas Nama Cinta oleh UNIC-

Cinta Manusiawi yang Mengundang Angan-angan

Menurut Ibnu Qayyim al-Jauziyah, sentiasa berangan-angan merupakan salah satu agen perosak hati. Memang tidak dinafikan ianya salah satu kesukaan manusia, lari dari realiti yang pahit dan perit ini dan mengimpikan perkara-perkara indah sahaja. Masakan sesetengah orang mencari arak ataupun dadah hanya untuk lari dari realiti yang menyesakkan dada.

Malang sekali apabila angan-angan tidak menjadi kenyataan ibarat planning MLM yang tak menjadikan diri seorang jutawan, ianya menjadi satu pembaziran, satu perkara sia-sia! peluh kecil.

Tidak dinafikan adakala angan-angan itu terkadang menjadi kenyataan tapi sayang sekali, apa yang diperoleh tak mungkin dibawa sekali bertemu Sang Pencipta. Semuanya akan ditinggalkan di dunia, hanya amalan yang baik ataupun buruk yang dibawa.

Berbanding dengan mereka yang bercita-cita tinggi seperti Gunung Everest dan punya semangat perjuangan teguh, angan-angan mereka adalah ilmu dan iman bagi mereka disamping perbuatan yang mendekatkan diri kepada Allah. Angan ini ibarat iman, cahaya dan hikmah sedangkan angan-angan pada materialistik adalah hasutan syaitan dan khayalan semata.

Kita terlalu meletak sepenuh harapan pada angan-angan namun ditolak mentah oleh dunia. Terus membuat kita berputus asa dan frust menonggeng.

cinta yang ditolak mengundang frust. [credit]
Cinta Dari Sang Pencipta Tak Mengecewakan

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya

Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasihNya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

-Atas Nama Cinta oleh UNIC-

Mereka yang beriman mesti sedar akan perkara haq dan batil. Tak perlu menagih cinta murahan sang manusia yang belum pasti membalas cinta kita. Kembalilah mencari cinta Sang Khaliq!

“Mencintai makhluk itu sangat berpeluang menemui kehilangan. Kebersamaan dengan makhluk juga berpeluang mengalami perpisahan. Hanya cinta kepada Allah, tidak. Jika kau mencintai seseorang, ada dua kemungkinan diterima dan ditolak. Jika ditolak, pasti sakit rasanya. Namun jika kau mencintai Allah, pasti diterima. Jika kau mencintai Allah, engkau tidak akan pernah merasa kehilangan. Tidak akan ada yang merebut Allah yang kau cintai itu dari hatimu. Tidak akan ada yang merampas Allah. Jika kau bermesraan dengan Allah, hidup bersama Allah, kau tidak akan pernah berpisah denganNya. Allah akan setia menyertaimu. Allah tidak akan berpisah darimu. Kecuali kamu sendiri yang berpisah dariNya. Cinta yang paling membahagiakan dan menyembuhkan adalah cinta kepada Allah ‘Azza wa Jalla.”
Khairul Azzam (Ketika Cinta Bertasbih 1)
Akhir kalam, carilah cinta yang tak mengecewakan. Dan mintalah Dia pertemukan peneman diri agar jalan ke syurga tak sunyi. Ehem

Homework untuk korang: Baca Hadis 19 Imam Nawawi. Korang akan tahu betapa sweet nya Pencipta kita. :3

-Mister Mirull-

sori saudari Ain Soofiyah sebab lambat hantar entri usrah. busy sikit. harap tak marah berapi-api macam supersaiya. huhu

baru habis internship/praktikal/ latihan industri selama 3 bulan. phewww. penaaaaaaaattttt bhaaaaaiii! sekarang lega. hanya menunggu masuk academic year sebagai pelajar final year.


No comments: