Friday, August 3, 2012

Taat Dalam Maksiat

Bismillahirrahmanirrahim



Di persimpangan jalan, semestinya kita mempunyai pilihan sama ada kanan atau kiri. Kanan dan kiri merupakan satu perkara yang berlawanan. Kita takkan mampu ke kiri bersama kanan mahupun ke kanan bersama kiri. (Eh. Paham tak korang?) Oleh itu hanya satu pilihan sahaja yang perlu diputuskan. Kiri atau kanan.

Contoh lain, minyak dan air. Jika dicampurkan sekali, ia sama sekali takkan bergabung dan bercantum seperti Gohan yang bergabung dengan Trunks lantas menjadi Gotenks. Eh. Haha. Erm maafkan saya. Kita sambung balik. Hal ini demikian kerana, air dan minyak mempunyai ketumpatan yang berbeza. :O (Sambil buat muka terkejut beruk)



Analogi ini di atas ni sesuai digambarkan dengan tajuk yang diberi.

Di Persimpangan Jalan.

"Patutkah aku pilih kanan? Patutkah aku pilih kiri? Aku dah la tak tahu jalan ke Masjid Shah Alam ni! Dah lama dah ceramah start", mengomel aku sendirian

"Mengikut seorang ikhwah, kalau dah sampai kat jalan yang ada kedai 'Mek Didi' kat sebelah kanan, kena belok kanan pastu straight don't belok belok"

"Habis tu jalan ke kiri ni pergi mana pulak?", tanya kawanku Fazari Khan.

"Entah, mungkin ke tempat lain selain Masjid Shah Alam. Dah ada ikhwah bagi petunjuk, ikut je la cik abang oiii. Aku mana tahu sangat area Selangor ni. Perak aku tahu la. Perak tu gua conquer beb", Jawab aku.

Seperti juga taat dan maksiat, kemana ia bawa kita? Ke arah kebahagiaan kah? Ke arah kebinasaan kah? Adakah sesekali taat dan maksiat akan berlaga bahu, bertembung dan bertentang mata?

Air Campur Minyak Sedap? Dah Try?


Cuba kalau kita bagi air campur minyak ni secara free di mana-mana supermarket, korang rasa ada orang nak minum tak?

"Hello? You gila ke nak suruh I minum benda pelik ni?", kata Fazura Fazuri Nabila bila ditemu ramah dan diajak untuk minum air free ini.

"Maaf, Encik/Puan/Cik. Saya tak boleh minum minyak. Bini saya kata, minyak ni banyak kolesterol. Kalau minum minyak, nanti saya gemuk. Bila dah gemuk, nanti bini terchenta saya lari", jawab Mustakim Jamal dengan penuh sopan dan adat istiadat kemelayuan menolak pelawaan kami.

Eh.

Jawapannya YA. Mereka sendiri jijik dengan air yang dicampur dengan minyak. (Tapi kalau ada yang selamba je minum sila maklumkan pada aku. Aku nak check budak tu. Mungkin ada yang tak kena dengan budak tu)

Penutup: Pilih Satu Sahaja.

Bayangkan kita nak minum air mineral yang sejuk lagi menyegarkan, fresh from your fridge (Iklan sebentar. Hehe). Pastu kat dalam rumah hanya ada satu je cawan. Malangnya cawan tersebut bukan sahaja berhabuk malah berminyak.

Blerghhh! Geli you!!!

Dengan condifentnya, aku rasa mesti korang akan basuh cawan tu. Rasa geli geliman semacam kalau minum air bersama-sama dengan minyak plus habuk. Euwww!

Persoalannya...

Kenapa kita tak boleh praktikkan untuk memahami erti ketaatan dan maksiat?


Daripada Abu Hurairah r.a, iaitu Rasulullah SAW pernah mengungkapkan: “Semua umatku akan masuk syurga kecuali orang yang enggan. Baginda ditanya: “Siapakah yang enggan?” Jawab baginda: “Sesiapa yang taat kepadaku (maka) ia masuk syurga dan sesiapa yang derhaka (melakukan maksiat) kepadaku, ia masuk neraka.” (Hadis sahih riwayat Bukhari)

Wallahu a'lam


-Mister Mirull-

Separuh ramadhan dah, lagi 5 hari masuk fasa ke tiga bulan ramadhan. Semoga kuat bermujahadah. ^_^

Perlu improve layout blog. Nampak boring sangat. Any idea?




2 comments:

ain soofiyah said...

wah, analogi kte berbeza.. ^_^

Adawiyah Rosli said...

salam'alayk.

Surah al-Baqarah [2;208]

O you who have believed, enter into Islam completely [and perfectly] and do not follow the footsteps of Satan. Indeed, he is to you a clear enemy.

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.

insha-Allah,istiqamah to practice Islam completely and devote ourselves to Allah. semoga dengan mempraktikkan Islam secara sepenuhnya, ruang-ruang untuk melakukan maksiat akan tertutup.